سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سایت جدید بیوگرافی و آشپزی

طرز تهیه کله جوش

کله جوش، آموزش طرز تهیه و پخت کله جوش خوشمزه و مجلسی در منزل، kale-josh
دستور پخت کله جوش

کله جوش جزو غذاهای سنتی و قدیمی ایرانیان است که در هر منطقه ای به روش متفاوتی طبخ می شود. کله جوش یک غذای مقوی است و طبع گرم و خشک دارد. این غذای خوشمزه که با کشک گردو و سبزیجات درست می شود خواص فراوانی دارد. از جمله مهمترین خواص آن، جلوگیری از پوکی استخوان، خون ساز، ملین و تقویت کننده گوارش می باشد.

کله جوش را امروزه در برخی از شهرهای ایران با مواد مختلفی نظیر برنج، لپه و ماست درست می کنند و کله جوش در برخی از شهرهای ایران نظیر اردبیل، زنجان، اراک و سبزوار به نسبت شهرهای دیگر بیشتر طبخ می شود و کله جوش این شهرها در ایران معروف است.

به هر حال اگر با طرز تهیه کله جوش آشنایی ندارید ما در این آموزش ساده آشپزی بارونک، مواد لازم و دستور تهیه کله جوش را آماده کرده ایم تا شما بتوانید با این آموزش ساده آشپزی به را حتی در منزل این کله جوش خوشمزه و سنتی را درست کنید.

مواد لازم برای کله جوش
گوشت چرخ کرده 300 گرم
گردو 10 عدد
کشک 200 گرم
آرد 2 قاشق غذاخوری
پیاز متوسط 2 عدد
نعنا خشک 2 قاشق غذاخوری
آب 4 لیوان
زردچوبه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
مراحل تهیه و پخت کله جوش

1. برای درست کردن کله جوش، ابتدا پیازها را پوست می گیریم و خلالی خرد می کنیم. بعد داخل یک قابلمه مقداری روغن می ریزیم و پیازهای خلالی شده را درآن تفت می دهیم تا طلایی و نرم شود.

2. سپس مغز گردوها را خرد می کنیم و به پیاز داغ اضافه می کنیم، کمی آن را با پیاز تفت می دهیم تا گردوها نیز نرم شود و بعد ادویه را هم به آن اضافه می کنیم.

3. حالا کشک را با مقدای آب و 2 قاشق آرد حل می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم .

4 .در ادامه گوشت چرخ کرده را درون کاسه ای می ریزیم و به مقدارلازم نمک و فلفل به آن می زنیم و خوب با دست گوشت را ورز می دهیم.

5. وقتی گوشت را به خوبی ورز دادیم، با دست گلوله های کوچک و قلقلی درست می کنیم و بعد آنها را در یک تابه با مقداری روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم.

6. پس از اینکه آب قابلمه به جوش آمد، گوشت قلقلی ها را به آرامی به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت ها خوب بپزد و کله جوش جا بیفتد.

7. در انتهای پخت نعنا خشک را هم به کله جوش اضافه می کنیم و بعد از 10 دقیقه جوشیدن حرارت را خاموش می کنیم. امیدواریم از خوردن این کله جوش خوشمزه لذت ببرید.

منبع : baronak.com/9001-kale-josh/