سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سایت جدید بیوگرافی و آشپزی

طرز تهیه شیرینی قطاب

شیرینی قطاب، طرز تهیه و پخت شیرینی قطاب خوشمزه و مجلسی در منزل مرحله به مرحله، shirini-ghotab
دستور پخت شیرینی قطاب پسته ای و گردویی مرحله به مرحله

قطاب یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار ایرانیان است. این شیرینی سنتی که جزو سوغاتی های معروف یزد است، بسیار خوش عطر و خوش طعم است و جزو شیرینی های خشک محسوب می شود. علاوه بر قطاب یزد، قطاب کرمانی نیز معروف است و تنها تفاوت آن با قطاب یزدی در مغز آن است که در قطاب کرمانی به جای بادام از مغز پسته و گردو استفاده می شود.

با نزدیک شدن عید نوروز و دید و بازدید پخت شیرینی های خانگی بسیار دلچسب و لذت بخش می شود. در کنار دیگر شیرینی های خانگی ما به شما پیشنهاد می کنیم این شیرینی قطاب خوشمزه را حتما در عید درست کرده و از مهمانان خود پذیرایی فوق العاده ای داشته باشید.

به هر حال اگر با طرز تهیه شیرینی قطاب آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی بارونک، مواد لازم و دستور تهیه این شیرینی را آماده کرده ایم تا شما بتوانید به راحتی در منزل این شیرینی قطاب خانگی خوشمزه را درست کنید.

مواد لازم شیرینی قطاب
تخم مرغ 1 عدد
ماست دو سوم پیمانه
روغن جامد ذوب شده یا کره 2 قاشق غذاخوری
عسل 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 پنس
بکینگ پودر 2 قاشق غذاخوری
آرد  2 الی 3 پیمانه
مواد لازم میانی شیرینی قطاب
گردو 100 گرم
بادام 100 گرم
پسته  100 گرم
فندق  100 گرم
پودر قند  یک چهارم پیمانه
پودر هل  1 قاشق چای خوری
پودر زنجبیل یک دوم قاشق چای خوری
پودر دارچین  یک دوم قاشق چای خوری
مواد لازم برای روی شیرینی قطاب
آرد یک دوم پیمانه
پودر قند  یک دوم پیمانه
مراحل تهیه و پخت شیرینی قطاب

1. برای درست کردن شیرینی قطاب، ابتدا در یک ظرف مناسب تخم مرغ، ماست، روغن، عسل، نمک و بکینگ پودر را خوب با هم مخلوط می کنیم تا مایع یکدست و روانی حاصل شود.

2. سپس آرد الک شده را به آرامی به مواد بالا اضافه می کنیم تا زمانیکه خمیر نرم و مطلوبی حاصل شود. فقط دقت داشته باشید که بیش از حد آرد به خمیر اضافه نکنید، زیرا مانع پف کردن قطاب می شود.

3. حالا خمیر آماده شده را داخل ظرف چرب شده قرار داده و روی ظرف سلفون می کشیم و آن را به مدت 2 ساعت در دمای محیط می گذاریم تا استراحت کند.

4. در ادامه برای مواد میانی شیرینی، مغز دلخواه یا ترکیبی از مغزها را با ادویه جاتی مانند پودر هل، زنجفیل، دارچین و پودرقند داخل آسیاب می ریزیم تا مغزها خرد شده و آماده شوند.

5. سپس خمیر را به قطر نیم سانت روی سطح آرد پاشی شده باز می کنیم و با کاتر گرد شکل، خمیر را در اندازه های 4 یا 5 سانتی قالب می زنیم.

6. بعد از برش دادن خمیر، از مواد میانی در مرکز خمیر قرار داده و خمیر را در دست کاملا جمع می کنیم و به شکل گرد در می آوریم تا هیچ درزی نداشته باشد. این کار را تا تمام شدن همه شیرینی ها ادامه می دهیم.

7. وقتی شیرینی ها آماده شد، آنها را داخل روغن شناور داغ با شعله ملایم سرخ می کنیم. مدام قطاب ها را در روغن حرکت می دهیم و روی آنها با قاشق روغن داغ می ریزیم تا کاملا پف کنند.

8. در انتها آرد و پودر قند الک شده را داخل کاسه ای مخلوط می کنیم و قطاب ها را بلافاصله بعد از سرخ شدن با کفگیر سوراخ دار از از روغن خارج می کنیم و داخل کاسه آرد می اندازیم و تکان می دهیم تا سطح قطاب کاملا با آرد و پودر قند کاور شود.

9. شیرینی های آماده شده را در ظرف می چینیم و سرو می کنیم. امیدواریم از خوردن این شیرینی قطاب خوشمزه لذت ببرید.

برای دیدن سایر آموزش های شیرینی پزی ما بر روی طرز تهیه شیرینی های خوشمزه کلیک کنید.

نکات پخت شیرینی قطاب

قطاب ساده و بدون مغز

برای تهیه قطاب به صورت ساده و بدون مغز، می توانید خمیر را با کاتر دلخواه برش بزنید و داخل روغن انداخته و مدام روی آنها روغن بپاشید تا کاملا پف کنند و سرخ شود، سپس داخل آرد و پودرقند بیندازید و سرو کنید.


مواد میانی

برای مواد میانی می توانید میزان ادویه جات و پودر قند را بر حسب ذائقه خود تغییر دهید. می توانید مغزها را خرد کنید یا بکوبید که خیلی پودری و ریز نباشند.

برای داشتن قطاب شیرین تر، پودرقند کاور را بیشتر از آرد بریزید.

منبع : baronak.com/9137-shirini-ghotab/