سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سایت جدید بیوگرافی و آشپزی

طرز تهیه آش دندونی

آش دندونی ، طرز تهیه آش دندونی خوشمزه ، مواد لازم آش دندونی برای 20 و 40 نفر ، دستور پخت آش دندونی ، ash dandoni
دستور پخت آش دندونی مرحله به مرحله

آش دندونی از آش های خوشمزه و سنتی می باشد که این آش را به نشانه شادی برای رشد اولین دندان نوزاد درست می کنند و آن را بین همسایه ها و فامیل پخش می کنند. آش دندونی در سراسر ایران از جمله تهران ، تبریز ، اردبیل ، ارومیه و ... با دستورهای مختلفی طبخ شود.

مواد لازم آش دندونی - 5 تا 6 نفر
گندم پوست کنده  1 پیمانه
جو نصف پیمانه
نخود نصف پیمانه
لوبیا قرمز یک چهارم پیمانه
لوبیا چیتی یک چهارم پیمانه
پیاز درشت  2 عدد
آب قلم  1 لیتر
آرد 4 قاشق غذاخوری
کشک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
مراحل تهیه آش دندونی

1. برای تهیه آش دندونی خوشمزه بهتر است گندم ، جو ، نخود و لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و در صورت امکان چند باری آبشان را عوض کنید تا علاوه بر اینکه نفخ شون گرفته شود راحت تر هم پخته شوند.

2. برای شروع پیاز را خرد می کنیم و با کمی روغن در یک قابلمه تفت می دهیم سپس گوشت را اضافه می کنیم و بعد از تفت دادن دو تا سه لیتر آب به قابلمه اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید. سپس گندم ، جو و حبوبات را اضافه می کنیم و بعدش حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و به مدت 2 ساعت صبر می کنیم تا همه مواد به خوبی بپزند و نرم شوند.

3. در این مرحله آب قلم را اضافه می کنیم و گوشت ها را پس از پختن از قابلمه خارج می کنیم و با دست به صورت ریش ریش خرد می کنیم و دوباره گوشت های ریش ریش شده را به قابلمه برمی گردانیم. برای اینکه آش دندونی شما غلظت خوبی داشته باشد می توانید در این مرحله 4 قاشق غذاخوری آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و سپس آن را به قابلمه آش اضافه کنید و هم بزنید.

4. بعد از اضافه کردن آرد ، مقداری پیاز داغ و کشک به آش اضافه می کنیم و آش را هم می زنیم. سپس مقداری فلفل و نمک هم به آش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش با حرارت متوسط بپزد و به خوبی جا بیفتد. پس از اینکه آش دندونی به درجه غلظت مورد دلخواه رسید حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و پس از کمی خنک شدن ، آن را در ظرف سرو می کشیم و در صورت تمایل با پیاز داغ ، دارچین و روغن تزیین می کنیم.